Bezplatné ocenenie

Tento článok som sa rozhodol napísať na základe vlastných skúseností. Pracujem v realitnej spoločnosti Dobré Reality aj ako personalista, takže prichádzam do osobného kontaktu s uchádzačmi na pozíciu Realitný maklér. Uchádzači sa snažia vybrať si tú správnu realitnú kanceláriu a zástupca realitnej kancelárie sa snaží vybrať si toho správneho uchádzača. Je to ako rébus, ktorý potrebujú vyriešiť obe strany.

Začiatkom toho všetkého je na jednej strane rozhodnutie realitnej kancelárie rozšíriť tím svojich realitných maklérov a na druhej strane rozhodnutie jednotlivca uchádzať sa o túto pozíciu. Realitné kancelárie rozbehnú takýto proces buď prostredníctvom kampane/inzerátu na niektorom z portálov zaoberajúcich sa ponukou voľných pracovných miest, prípadne oslovovaním ľudí, ktorí sa pohybujú v profesiách blízkych realitnému biznisu. Spomenul by som napríklad finančných maklérov, ktorí vedia tieto dve činnosti veľmi dobre zosúladiť. Máme ich aj v našej realitnej spoločnosti a sú úspešní. Za menej seriózne považujem praktiky niektorých realitných kancelárií, ktoré lákajú realitných maklérov od konkurencie, sľubujúc im oveľa lepšie podmienky, ktoré aj tak potom nesplnia. Tento poznatok mám na základe osobnej skúsenosti.

Ako si má teda záujemca o profesiu realitný maklér správne vybrať? Realitných kancelárií je veľa, všetci ponúkame atraktívne podmienky, takže vybrať si a vyjsť z tohto labyrintu ponúk dá niekedy záujemcovi zabrať. Ak je to navyše úplný nováčik, mnohým ponúkaným výhodám ani nerozumie. Preto si tie najdôležitejšie teraz vysvetlíme.

Jedno kritérium sa týka poplatkov. V niektorých realitných kanceláriách sú poplatky pravidelné (platenie si licencie, prípadne poplatok na chod kancelárie), v niektorých jednorazové (tzv. vstupný poplatok) a sú aj realitné kancelárie, ktoré žiadne poplatky nevyberajú. Táto položka závisí od ďalších služieb, ktoré realitná kancelária svojim realitným maklérom poskytuje, alebo neposkytuje.

Z najdôležitejších služieb je to zastrešovanie exportu ponúkaných nehnuteľností na realitné portály a zabezpečenie právneho servisu prostredníctvom advokátskej kancelárie. Tu je kombinácií takisto niekoľko, od úplne bezplatného poskytovania, cez čiastočne hradené služby, až po plné hradenie týchto služieb financiami realitného makléra.

Mnohé realitné kancelárie ponúkajú vlastný školiaci systém, pomôcky pri vyhľadávaní zdrojov náborov nehnuteľností do ponuky, rozšírené marketingové služby, služby asistenta, odborné a motivačné školenia, príspevky na chod kancelárie, teambuildingové aktivity, prípadne iné služby a ich kombinácie. Takisto sú tieto ponúkané služby bezplatné, alebo spoplatnené.

Najobľúbenejším lákadlom realitných kancelárií sú ponúkané provízie. Tu odporúčam najviac zbystriť pozornosť. Provízie sú ponúkané vo forme percent. Zjednodušene vysvetlené, z celkovej výšky odmeny, ktorú si dohodnete s majiteľom nehnuteľnosti ponúkanej na predaj/prenájom, si vypočítate vlastnú odmenu (čiže províziu) z percent, ktoré vám sľúbili v realitnej spoločnosti, pre ktorú pracujete. Ak vám ponúkajú príliš vysoké percento provízie, sú za tým pravidelné poplatky (bez ohľadu na to, či urobíte obchod), prípadne tabuľka výkonov, ktoré sa od vás očakávajú. Ak tieto plány nesplníte, vaše percentá idú rapídne nadol. Samozrejme, úplným nováčikom je takáto tabuľka výkonov vysvetlená, že ju urobia „ľavou zadnou“... Opačný extrém sú príliš nízke provízie, kde sa pravdepodobne majiteľ realitnej kancelárie snaží optimalizovať svoje náklady na fungovanie realitnej kancelárie na úkor realitného makléra. Tretí prípad sú realitné kancelárie, ktoré ponúkajú férové provízie aj podmienky, taký zdravý stred.

Ktorá z ponúk je teda najlepšia, najvýhodnejšia? Je to u každého individuálne, sami musíte vedieť, čo je pre vás najdôležitejšie kritérium, najväčšie lákadlo. Či je to honosná kancelária renomovanej spoločnosti, vysoké percentá odmien, tlak na výkon, alebo možnosť sebarealizácie s primeranými podmienkami. To už nechám na vás. Dám vám ale dve pomôcky, ako si správne vybrať realitnú kanceláriu.

Prvá pomôcka je, aby ste si sami seba predstavili na druhej strane barikády, čiže ako majiteľa realitnej kancelárie. Koľko percent by ste dali svojim realitným maklérom? A čo by ste za to od nich požadovali? Veľmi dobrá pomôcka na zúženie výberu.

A tá druhá pomôcka? Nevyberajte si z príliš veľkého množstva ponúk a absolvovania pracovných pohovorov, lebo sa v tom stratíte. Vyhnete sa tak sklamaniu, ktoré zlým výberom vystrieda vaše počiatočné nadšenie.

Ak vás môj článok zaujal a chcete sa dozvedieť o podmienkach realitnej spoločnosti Dobré Reality, prejdite na našu pracovnú ponuku na Profesii, prípadne kontaktujte priamo mňa. Prajem veľa šťastia pri výbere tej správnej realitnej spoločnosti.

Ľudia s cieľmi uspejú, pretože vedia, kam idú.

Autor článku: Jaroslav Svitok
prokurista spoločnosti DOBRÉ REALITY
Tel.:0918 800 080 e-mail:svitok@dobrereality.sk

 

DOBRÉ REALITY s. r. o.

Overený člen Združenia realitných kancelárií Slovenska Realitná únia

Súhlas so spracovaním osobných údajov

Dotknutá osoba v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,ZoOOÚ“) potvrdzuje správnosť a aktuálnosť svojich osobných údajov uvedených v kontaktom formulári. Dotknutá osoba týmto čestne vyhlasuje, že udeľuje prevádzkovateľovi svoj výslovný, slobodný, vážny a bezvýhradný súhlas so spracúvaním jej osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, telefonický kontakt, e-mailová adresa na účel kontaktovania dotknutej osoby ako záujemcu o spoluprácu v informačnom systéme sprostredkovateľa ,,klienti“ počas doby 180 dní od udelenia tohto súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek odvolať tento súhlas so spracovaním osobných údajov rovnakým spôsobom, akým ho udelila. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania osobných údajov založeného na súhlase pred jeho odvolaním. Práva dotknutej osoby vymedzujú najmä §§ 19 – 30 ZoOOÚ. Práva a povinnosti sprostredkovateľa, ako prevádzkovateľa, vymedzujú najmä §§ 31 – 46 ZoOOÚ. Dotknutá osoba potvrdzuje, že sprostredkovateľ splnil svoju oznamovaciu povinnosť v rozsahu požadovanom ZoOOÚ. Dotknutá osoba berie na vedomie, že na zabezpečenie toho, že spracúvanie jej osobných údajov sa vykonáva v súlade so ZoOOÚ sprostredkovateľ prijal primerané technické, organizačné a personálne opatrenia zodpovedajúce spôsobu spracúvania osobných údajov, pričom zobral do úvahy najmä použiteľné technické prostriedky, dôvernosť a dôležitosť spracúvaných osobných údajov, ako aj rozsah možných rizík, ktoré sú spôsobilé narušiť bezpečnosť alebo funkčnosť jeho informačných systémov. Sprostredkovateľ bude s osobnými údajmi dotknutej osoby zaobchádzať a nakladať v súlade s platnými a účinnými právnymi predpismi.